Best buddy

Thursday, 24 January 2013

Dapatke dia jadi seorang 'sahabat' ?

Assalamualaikum




Dalam banyak-banyak perkara kat dunia ni,sahabat salah satu daripada sesuatu yang tak dapat di cari menggunakan wang.


“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” 
(Hadis riwayat al-Hakim)


Nak cari sahabat ni bukan senang... setakat sahabat pakai ketawa je boleh la dapat cepat.nak cari sahabat yang kita rasa dapat share perasaan sedih tu,aduhai,memang susah.. kadang-kadang kita dapat sahabat,kita mesti takut nak meluah perasaan sedih kita.
mane tak takut, asal kita cerita benda sedih sikit, sahabat kita tu mesti cakap, ' kau ni EMO ar ' ... ' kau ni lembab ar ','
 mane g kekuatan diri kau tu ' 'kau ni lelaki ke ape' 'aku takde masa nak layan masalah kau tu'. ada yang terok aritu,ada ke patut orang mengadu masalah ,dia sebagai sahabat dapat jawab ' OH ' je...hais

Apapun,tu la dugaan hidup kan..tak semua orang dapat jadi seperti apa yang kita inginkan.apapun, dont give up. sahabat memang susah nak cari,tapi masa masih banyak peluang nak cari.

Nak dapat sahabat yang bagus,pastikan sahabat ada ciri-ciri di bawah.

Pertama
Pilihlah sahabat yang dapat melindungi kita,nama dan maruah diri kita.bila kita di fitnah,di kacau ,atau di caci ,sahabat sepatutnya berusaha menghalang benda tersebut.

Kedua
Pilihlah sahabat yang bila kau buat baik,dia hargai.Jangan je ambil seseorang yang tak mengenang budi.nanti kita sendiri yang sakit ati.

Ketiga
Pilihlah sahabat yang dapat terima buruk baik kita.Elak kan sahabat yang 'talam dua muka'...depan kita baik,blakang kita,dia hina kita.fuh~

Keempat
Pilihlah sahabat yang bila kau perlukan bantuan,dia yang offer bantuan tanpa kita meminta. * memang susah nak dapat :)

Kelima
Pilihlah sahabat yang bila dia tolong kita,dia tak harapkan balasan...nak cari sahabat yang ikhlas tu susah.tapi tu kira ok kot.bila sahabat dah ikhlas sangat,nanti korang naik kepala asyik harapkan dia je :D haha.

ok lah tu je aku nak share.sory la penggunaan aku tu buat korang kecil hati. k. tq for reading.
comment if agree :)

11 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...