Best buddy

Tuesday, 22 January 2013

Menarik di Malaysia

Assalamualaikum.
Tadi, tengah sibuk-sibuk search kat google,terjumpa lak fakta-fakta menarik tentang negara kita ni,Malaysia.


Daripada kau dok sibuk-sibuk bangga dengan kemampuan negara lain,baik kau bangga dengan apa yang ada di malaysia. Banyak nye benda menarik di malaysia ni sebenarnya. mungkin korang tak nampak tapi realitinya malaysia memang ada uniknya.Meh aku kasi tau ape yang menarik yang tak sume orang tau.*rasa-rasa nya la .



1.Telekom malaysia
- ramai tak tau telekom malaysia ni telah berjaya membekalkan kemudahan telefon kepada lebih 3.1 juta penduduk malaysia dgn nisbah 21 telefon untuk 100 peduduk, dan kemudahan jalur lebar hampir keseluruh negeri-negeri di Malaysia.




2.Ladang kupu-kupu
- Pulau pinang :
ladang ni dah lama ditubuhkan iaitu pada tahun 1986.Kini ,lebih 4000+++ ekor kupu-kupu di situ dengan 120++ spesies. Nak tahu lagi,lawat la ladang tersebut di Pulau pinang




3.Menara Berkembar Petronas

- sape kate malaysia tak maju...menara Kuala lumpur ni merupakan menara tertinggi di Asia dan KETIGA tertinggi di dunia yang bernilai rm250 juta dengan ketinggian 450 meter.




4.Minyak
- malaysia juga merupakan sebuah negara pengeluar minyak terbanyak di asia dengan jumpa export yang tinggi.Miri merupakan pusat pertama pengeluaran minyak terbanyak di malaysia




5.Kompleks renang
Kompleks renang Dewan Bandaraya Ipoh, Perak merupakan yang terbesar dan paling moden di Asia Tenggara. Kompleks itu juga adalah kolam renang bergelombang pertama di Malaysia.



6.
Populasi di malaysia
-
sekarang malaysia kini 28.3 juta rakyat di malaysia dengan suku kaum yang banyak.Faktanya,lelaki lebih ramai dari bilangan wanita dgn jumlah lelaki 15juta+ dan perempuan 14juta+
sumber:(record bulan 10 tahun 2012)




Dan banyak lagi fakta-fakta menarik.renungkan lah,malaysia memang menarik :) .tq for reading

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...